SANTE TORRESAN

BRAND CONSULTANT

Columns & Blogs.

Er gebeurt veel in de wondere wereld der merken en regelmatig verbaas en verwonder ik me. Reden voor mij om dat op te schrijven. Hieronder mijn recente columns voor het vakblad MarketingTribune.

Sportsponsoring is niet voor amateurs

Het vrouwenvoetbal zit wereldwijd in de lift en het WK in Frankrijk krijgt de aandacht die het verdient. Zowel wat betreft aandacht van de media als van het bedrijfsleven middels sponsoring en activatie. Het op een juiste manier activeren van een dergelijk evenement is echter geen sinecure en merken kunnen aan het eind van het toernooi met lege handen staan.

Lees meer

Het is tijd voor aandacht

Reikhalzend keek de gehele Nederlandse communicatie-industrie weer uit naar Media:Tijd, het inmiddels derde onderzoek rondom de mediatijdsbesteding van het Nederlandse publiek. De resultaten van dit onderzoek zouden toch wel zeker duidelijk maken dat televisie dood is, jongeren niet weten wat een krant is en ouderen het verschil niet kennen tussen Facebook en WhatsApp.

Lees meer

Sante Torresan


Lees meer

Celebrity-endorsement, vloek of zegen?

In een onlangs gepubliceerd onderzoek van de universiteit van New York wordt duidelijk gemaakt dat beroemdheden bijna alleen reclame maken voor ongezonde voeding en dranken. Het gaat dat met name om fastfood en frisdrank met veel suiker. Slechts zelden worden deze rolmodellen ingezet ter promotie van gezonde voeding.

Twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen.

Opmerkelijk en verontrustend nieuws deze week over het vervagen van de grenzen tussen redactie en commercie. Allereerst werd bekend dat het gerenommeerde persbureau Reuters een ‘branded content’ samenwerking aangaat met Red Bull. Het persbureau zal fungeren als distributiekanaal voor de content die Red Bull zelf genereert tijdens haar actiesport evenementen. Daarnaast stond in het NRC Handelsblad een uitgebreid artikel over de opkomst van branded content in de redactionele kolommen van de kranten.

Op naar zeven vette jaren voor A-merken!

De meest recente cijfers van IRI laten zien dat de top-100 A-merken in de supermarkten in 2015 harder groeiden dan de huismerken. Voor het eerst in zeven jaar wordt er nog bij vermeld. Hoera, de crisis voor de A-merken is voorbij! Toch? Nou, volgens mij niet.

Barbie met rondingen! Daarna een buikje voor Ken?

Speelgoedfabrikant Mattel heeft aangekondigd dat ze onder het merk Barbie een nieuwe reeks poppen gaan introduceren die een meer getrouw beeld moeten geven van hoe een vrouwenlichaam er in het echt uitziet.

Geven energiebedrijven eigenlijk wel energie?

Geven energiebedrijven de consument eigenlijk wel energie? Nee, dit wordt geen zweverig stuk over waar je in het nieuwe jaar allemaal energie van kunt krijgen of wat je energie kost. Dit gaat over het recente nieuws dat het aantal consumenten en bedrijven dat jaarlijks wisselt van energieleverancier blijft stijgen.

Loeigoeie samenwerking?

Zuivelmerk Campina is een nauwe samenwerking gestart met Yoghurt Barn, een kleine keten yoghurtwinkels met grote groeiplannen. Het merk van FrieslandCampina wordt als de nieuwe, exclusieve yoghurtleverancier zichtbaar op de luifels, terrasschermen en andere plekken in de winkels. De bestaande reclameslogan ‘Loei lekker!’ verandert in ‘Loei lekker by Campina!’.

Elsevier, sinds 1891...

De donkere dagen voor Kerst krijgen 125 jaar later voor weekblad Elsevier wel een bijzonder letterlijke betekenis. Eigenaar RELX Group (voorheen Reed Elsevier) heeft bekend gemaakt dat de opinietitel anders gaat heten. Het moederbedrijf richt zich steeds meer op data en onderzoekt de mogelijkheid om de titel voortaan samen met een andere uitgever te gaan doen. De naam Elsevier moet vervolgens exclusief gereserveerd worden voor zijn wetenschappelijke uitgeefactiviteiten.

Wat doen al die autoreclames fout?

Het valt me de laatste tijd op dat er zeer veel autoreclames te zien zijn, waarvan ik na het zien al weer ben vergeten voor welk merk de reclame was. Dit komt niet in de laatste plaats doordat er toch wel sprake is van een soort creatieve eenheidsworst. Qua vorm, maar vooral ook qua pay-off.